Tuesday, July 14, 2009

Gambar Tasik Biru Bukit Ibam yang MISTERI











Pada post kami yang lalu kami telah menceritakan kejadian misteri yang telah kami alami semasa berhampiran di tasik biru bukit Ibam. Menurut org tempatan yang kebetulan ada disitu menceritakan pelbagai kisah mistik ttg tasik tersebut iaitu ada naga besar dan buaya besar mendiami di dasar tasik tersebut. Tasik ini amat dalam dan langsung takde ikan didalamnyer kerana penduduk tempatan itu pernah melepaskan beberapa ekor ikan laga tak sampai 3 saat ikan itu mati timbul dan air tasik tersebut pedih jika mandi didalam bagaikan mandi dalam air bateri. CLK mengambil gambar eksklusif utk semua tatapan pengunjung blog kami.

11 comments:

  1. salam...
    sy berasal dari bukit ibam dan ada la juga mendengar cerita2 tntg misteri..
    ada lagi satu misteri yang boleh saya kongsikan.
    ayah saya pernah ceritakan kepada saya..tasik biru pernah hampir meragut nyawa pengunjungnya.peristiwa ini berlaku apabila seorang kanak-kanak perempuan sedang bermandi ditemani keluarganya yang sedang membasuh pakaian kerana ketiadaan bekalan air akiba kebocoran paip. secara tiba-tiba tasik berkenaan seolah-olah menarik mangsa iaitu kanak-kanak perempuan itu perlahan2 ke dasarnya yang dalam dan gelap itu..tapi dengan izin tuhan, ayahnya sempat menarik rambut anaknya yang agak panjang dan sempat menyelamatkan anaknya..tarikan dari dasar itu seolah-oleh tarikan air atau tanah dasar yang hidup..wallahualam..begitulah ceritanya seingat ingatan saya..salam

    ReplyDelete
  2. saya baru pergi tadi...
    ok jer...
    tipu eah?

    ReplyDelete
  3. salam...
    saya juga pnh denga psl tasek biru neyh...
    setau saye..,
    kat dasar tasek neyh..,
    ade bnyk l0ri2 tggln jajahan seberat 12 tan...
    tp..,
    lau kite lht drpd ats..,
    l0ri2 yg seberat 12 tan td sebesar k0tak mancis saje...
    tasek neyh mmg unik...
    tp skrg neyh..,,
    tasek neyh tlh tecemar akbgt l0mb0ngan drpd 0rg rmi...
    bukit ibam mmg satu tmpt yg unik...
    mmg kaye dgn mineral..
    emas n biji timah...
    well...,
    bkn nye tmpt ney misteri p0wn !!

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum...
    pd sy tak de la buaya n naga saya pnah tgk org mandi kat tasik ni..berenang bagai..tak de pun yg pelik2 terjadi..malah saya pun nah main air tasik ni....saya tak setuju kalau kata buaya n naga duk dlm ni..sedangkan ikan pun boleh mmpus ni kan lagi 2 ekor binantang tu..yg saya tau mcm S-U-K cakap mmg lori2 je yg ada dlm dasar tu...so that yla air dia panas tak mcm tasik yg lain...alah biasa la bla duk tgh hutan byk la misteri org ni cipta..kalau ade misteri mcm tu tak bergerak la lombong mat salleh tu..mau semua pkerja mkn dek naga n buaya bosar tu...jgn kt pkerja org ibam abih semua di mkn..termasuk la tentera yg nak kuar ke ibam...jgn cepat mntafsir slagi buktinya tak de...misteri2 jga tapi biar logik nya ade...

    ReplyDelete
  5. hai....
    saye anak jati bukit ibam. mase budak2 dulu saye selalu mandi kat tasik biru tu, mane ade mcm air bateri seperti yang di wartakan. cuma airnya sedikit payau(tawar) la, sebab saye dulu pernah beberapa kali terminum air tasik tu. dan kononnya ade naga dan buaya tu adalah rekaan semata-mata. sebenarnya tiada siapa pun yg tau apa yg tinggal di dasar tasik tu... tapi ape yang org tua saye bagi tau jentolak dan jentera pengorek ade la kat dasar tasik tu.

    ReplyDelete
  6. hola...

    suke tngok pic tasik nih indah sagat2..smalam ayah den de cite sal tasik nih bliau kate ade lori dalam tasik tu.. ngat ke ayah den kencing den upennye btol ek..hehehe esok nk g sini..tak saba rasanye..harap2 xsesat dan harap2 tasik nih cntik cm dlm pic yla an te de pncemaran..xsuke2..nape la xde ape2 tndakan kt tasik nih..bkn snang nk mncrik bnde cni tp nape la snang2 je nk musnahkan.. nanti macam mane generasi akan dtg nk tngok keindahan alam nih..ish3 sedih den..

    ReplyDelete
  7. dari dulu smpai skang jadi tempat org 'dating'... malu mata nk nengok..

    ReplyDelete
  8. A'kum

    Hamba adalah anak JATI pahang,asal LIPIS & bermaustatin di kuantan! Ttg misteri buaya & naga tu WALAHUALAM..x pasti,tp yg pasti TASIK ni mmg warna BIRU & agak MIANG/GATAL jika mandi lelama!! kerna sisa TOKSIK atau kerna sumber mineral yg bercampur dr dasar tasik & kawasan keliling yg mmg banyak mineral galian!! bab JENTERA dasar tasik tu pun salah 1 sbabnyer..(^_^) ttg lain tu,syn x nak plak menidak kan..kerna SEBAGAI seorang ISLAM..kita wajib percaya pada pekara yg batil/halus..WALAHUALAM..

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum...saya adalah salah seorang penduduk bukit ibam.nampak benor menipunye cite2 pasal naga apa bala semua ni...yang pasal jentolak n lori tu pun ada sebab.kalau nak tau kisah asal usul tasik ni boleh jumpa orang tua yang dipanggil Pak Dol.dia memang tau asal usul semua benda ni.

    ReplyDelete
  10. AsSalam..sy baru gi ahad lps tu sbb htr anak kat Uniten, dgr saje x syok jgk klu x tgok dgn mat sndri..subhanallah cntik airnya..skdr brgmbr blh.tp tmpt tu npk cam bhya mgkin dlm sgt..yelah bekas lmbong..apepn yg brlaku smua dgn khdk Allah

    ReplyDelete
  11. sape2 yg x tngok tasik biru..... mintak2 dtng la cepat coz xlama ag tasik tersebut akan dikeringkn air tersebut....

    ReplyDelete